Prova sobre puntuació i neologismes INAS

Prova sobre puntuació i neologismes

1. Posa les comes on calgui als textos següents.
 
1. En Jaume es va menjar, un croissant ,dues ensaïmades i vuit iogurts.
2. És una noia, optimista, coratjosa, emprenedora…
3. Té una casa força gran, bellament decorada i extraordinàriament confortable.
4. Tot va anar molt ràpid: baixà les escales es precipità al carrer pujà al cotxe pitjà l’accelerador i es va quedar on era.
5. Tot li era igual: que vingués tothom algú, ningú…
6. En Bernat, té el do de la presència: el trobareu aquí allà a dalt a baix arreu…
7. Vam acudir a la cita, la Clara, el seu germà i jo.
8. Té una mirada astuta, plena de picardia i amb un punt de dolenteria.
2. Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 
1. Demà comencen les rebaixes. Podem anar-hi amb la teva mare.
2. Els dijous anem a ballar sardanes. Sempre hi anem amb la colla.
3. No vindré a dinar. Al microones trobaràs espaguetis.
4. Us ha telefonat. Al Miquel diu que l’espereu per anar al cinema.
5. Aquest hivern ha nevat molt. Feia anys que no teníem un hivern tan fred.
6. Fa temps que no ens escriu. Sembla que viu a l’estranger.
7. Com que aquest matí plovia no hem pogut anar a la piscina. Ara aniré a la dutxa a refrescar-me perquè fa molta calor.
8. Estic molt preocupada perquè no he pogut sortir de casa. Fa dies vaig caure per l’escala i ara em fa molt de mal la cama.
9. Aquest és el primer any que vinc al casal i m’agrada molt. Sobretot m’ho passo molt bé quan anem a la piscina.
3. Posa els punts i seguit i les comes que falten en aquesta notícia i restableix les majúscules quan calgui. 
El Centre de Normalització Lingüística L’Heura. Va organitzar la festa de final de curs, adreçada als seus alumnes aprenents i voluntaris lingüístics. El 16 de juny a les 19h al Mas Fonollar. La festa va comptar per primera vegada amb una mostra gastronòmica, més d’una trentena de persones procedents. De quatre continents van fer, dolços típics dels seus països d’origen, les receptes es podran consultar properament a la pàgina web de L’Heura. Més d’un centenar d’assistents també van participar en la samfaina de paraules. Aquesta activitat tenia com a objectiu pensar alguna paraula en català, que agradés especialment, posteriorment s’apuntava. Aquesta paraula en un mural explicant el motiu pel qual s’havia triat algunes de les targetes apuntaven a motius comunicatius, d’aprenentatge, anímics o llaminers.
 
.              Escriu la forma adaptada dels manlleus entre parèntesis en aquestes oracions.
 a) Hem demanat un parell de (sandwichs) per berenar. SANDVITX
 
b) Hem de respectar la data de consum preferent dels (yoghourts) IOGURT
c) Si no presentes el (ticket), t’assegur que no entraràs ENTRADA
d) La gent va mirar interessada el (show) de l’artista ESPECTACLE
e) Diu que pateix (stress)  ESTRES
Resultat d'imatges de sanwich
 2.              Escriu, partint dels manlleus de l’anglès corresponents, la forma adaptada per designar els esports següents en català:
·       Baseball: BEISBOL
·       Basketball: BASQUET
·       Cricket: CRIQUET
·       Hockey: HOQUEI
·       Rugby: RUGBY
·       Volleyball: VOLEIBOL
Imatge relacionada
 3.              Completa les oracions amb les paraules genuïnes del requadre següent:
 a) He obert una carpeta anomenada (downloads). descàrregues
b) L’ordinador té un (hardware) de primeres marques. maquinari
c) Presenta un nou (look) al darrer disc. model
d) Entre els meus (hobbys) es troba el bricolatge. oficio
e) Cal evitar l’ús de (software) pirata. programari
f) Va desfilar la (top ten) més reconeguda de la passarel·la.  imatge
 imatge      programari       maquinari      descàrrega    model      afició
 4.              D’aquests neologismes, quins s’han format pel procediment del manlleu?
 ·                Oenagé  SI
·                Pírcing   SI
·                Dessuadora  NO
·                Pizza SI
·                Impressora NO
·                Ciència-ficció  NO
·                Caiac  SI
·                Escàner   NO
 5.              Tria el mecanisme que s’ha usat per a la formació de cada un d’aquests neologismes:
 ·                Trencaclosques (composició/derivació)
·                Rentadora (habilitació semàntica/derivació)
·                Mòbil (acronímia /escurçament)
·                Navegar (derivació/habilitació semàntica)
·                Ovni (acronímia/escurçament)
·                Llapis USB ( habilitació semàntica/composició)





Comentarios

Entradas populares